Hoe wijzig ik het pakket van een klant/voertuig?

Een klant (inclusief voertuig) krijgt een ander pakket. Hoe kan je dit het beste aanpakken?


Sluit de huidge reservering.

Gebruik de knop rechtsboven en kies vervolgens de datum waarop de klant wisselt van pakket. Verstuur geen afscheidsmail.


Start een nieuwe reservering

Ga terug naar de klant of het voertuig en start een nieuwe reservering. Kies vervolgens het nieuwe pakket. In de meeste gevallen wordt de einddatum van het 'oude' pakket de startdatum van het 'nieuwe' pakket en klik op 'Maak aan'.


Maak een nieuwe factuurregel aan

Deze houdt rekening standaard rekening met de gekozen startdatum van de nieuwe reservering. Maar afhankelijk van de vorige factuur kan het handig zijn om deze startdatum aan te passen.

💡 TIP: Stel de klant wilt halverwege het jaar dat hij/zij al betaald heeft wisselen van pakket.. Dan is het een makkelijker om de startdatum van de factuurregel exact een jaar later te zetten dan de vorige factuur en vervolgens aanvullend een eenmalig (credit)factuur aan te maken om het verschil in huurprijs voor het pakket te verrekenen. Zie onderstaand voor een voorbeeld van deze stappen.

📝 VOORBEELD: Stel het nieuwe pakket is in totaal € 50 euro duurder en dan klant wisselt halverwege het jaar. Dan kan je eenmalige factuur van €25 sturen. Als je deze factuurregel via de reservering aanmaakt zal dit ook netjes op het contract komen te staan.


Maak het definitief door een nieuw contract aan te maken

Is dit niet nodig? Gebruik dan de knop 'Negeer'.


Even controleren

Tijd voor een controle! Ga terug naar de klant en bekijk het overzicht of alles juist is toegevoegd.

⚙️ In ontwikkeling: We werken aan een mogelijkheden om deze stappen te automatiseren. Wanneer dit online staat zal dit help-artikel worden aangepast.

Beantwoord dit je vraag? Bedankt voor de feedback Er was een probleem

Extra hulp nodig? Neem contact op Neem contact op